Fremtidens search er mobil
0  |  25. jul. 2014 af Nikolaj Mogensen
Forbrugere, Marked, Medier
      

Informationssøgning udvikler sig konstant. I takt med at brugen af mobile devices stiger, og søgninger fra mobile devices i apps og på web eksploderer, skal søgemaskineoptimering gentænkes.

For hvordan sikrer vi synlighed, når potentielle og nuværende kunder søger på mobilen? Hvordan tilpasser vi os og gør brug af det nye søgeforbrug, der opstår i takt med den mobile revolution? I dette indlæg kigger vi på udviklingen inden for mobil search og giver vores bud på, hvor vi er på vej hen.

Mobile søgninger 2014

Søgninger fra mobile devices fungerer i Danmark stadig primært på Google. Herunder ses, hvordan søgninger i dag udføres på to vidt forskellige måder på en mobil:

 

ScreenHunter_22 Jul. 25 08.51

 

Her har jeg internt på telefonen søgt efter ’content’. Resultatet er en række podcasts om content marketing, samt en række noter hvor content indgår. Samtidigt har jeg søgt efter ’content’ på Google, hvor jeg får eksterne resultater. To vidt forskellige resultater – spørgsmålet er så, om det vil blive ved med at være sådan?

Ifølge en artikel på technologyreview vil der måske ske et skift fra webbaserede søgninger til app-baserede søgninger. Det betyder, at vi i fremtiden ikke kun vil søge i Google efter svar, men i høj grad også i de apps, vi har installeret på vores telefon.

Forestil dig, at du blot trækker søgebaren frem og søger ’næste ledige frisørtid’ og bliver ledt over til booking af tid i din frisørapp. Forestil dig så, at du på dit kommende Android eller iPhone ur spørger efter ’kommende boksetimer’ og bliver ledt over til tidsbooking i din fitness-app direkte på uret. For at dette skal kunne lade sig gøre, skal søgemaskinen forstå din app – og det skal du sikre.

Quixey vil gøre søgninger i apps muligt

En virksomhed kaldet Quixey arbejder ifølge artiklen med et 150 mand stort hold og en ret massiv investering i ryggen på at udarbejde en søgemaskine, der netop søger i apps. På den måde vil du på mobile devices kunne søge efter indhold i apps.

Selvom produktet endnu ikke er færdigudviklet, så er visionen yderst interessant. Målet er at skabe en søgning i mobilen, der ikke går på nettet, men i stedet gør det muligt at finde information igennem apps.

Det vil eksempelvis komme til at se således ud:

 

 

Nikolaj3

 

Google-søgninger i Android gør det allerede

Google lancerede muligheden for at linke dybt ned i apps tilbage i december sidste år. Det betyder, at ved en søgning på Android er der mulighed for at få resultater fra apps vist i søgeresultatet i Google.

Det kan eksempelvis være opskrifter fra den amerikansk opskrifts app Allthecooks, som vist herunder.

 

Nikolaj4

Det kan også være filminformation fra IMDB eller information direkte fra Wikipedia app’en.

Det er ret tydeligt, at Google allerede nu tænker ud over websøgninger på mobil. De vil beholde søgninger på Google, også selvom søgemønstret skifter. Om det lykkedes, vil tiden vise, men uanset hvad så er udviklingen ret tydelig. Hvis du vil have synlighed i søgemaskinerne, om det så er Google eller Quixey, så skal du forstå, hvordan de fungerer og agere herefter.

Vi tror på, at søgemaskineoptimering er andet end Google

Google er langt fra den eneste interessant søgemaskine. Er du et flyselskab, er en side som Momondo måske endnu mere vigtig for dig end Google. Der findes et utal af nicheprægede søgemaskiner, der er usynlige for Google-søgninger. OEDb har samlet hele 56 eksempler på søgemaskiner, der går ud over Google. Hvis hver af disse er interessant for dig, så skal du lave optimering for at komme højt op.

I forhold til Search kan det være farligt kun at satse på Google og organisk trafik herfra. Du kan fra den ene dag til den anden falde ud af Google, hvis du ikke har styr på dit websites teknik eller de links, der fører ind til det. Samtidigt er du med den mobile revolution tvunget til at omstille din virksomhed til mobile søgninger.

Vi tror på Schema.org

En af de ting, vi mener, du bør gøre, uanset om du laver en app eller en hjemmeside, er, at tagge dine elementer op med schema.org. Schema.org er simple tags, som sættes rundt om eksempelvis navne, anmeldelser, adresser, titler, billeder etc. Det gør, at søgemaskiner kan læse og forstå, hvad det konkrete element er.

Google bruger eksempelvis allerede i dag Schema.org til at tage elementer fra hjemmesider med ud i søgeresultatet. Det kalder de Rich Snippets og struktureret data. Det kan eksempelvis se ud som her, hvor vores organisation WPP’s kontorer kommer med ud i søgeresultatet.

 

Nikolaj 7

 

Du kan teste om dit website har implementeret schema.org eller en anden version af struktureret data med Googles struktureret dataværktøj. Der findes en lang række elementer, som kan tagges op – dem kan du finde her: schema.org.

Vi tror på, at det i fremtiden ikke blot vil være Google, der bruger schema.org. Andre søgetjenester og apps vil i fremtiden også kunne trække på informationer fra dit website ind i apps og andre søgetjenester. Derfor tror vi på værdien af at være på forkant med denne udvikling.

Vi tror på integration af web, mobil og app søgninger

Slutteligt tror vi hos GroupM på, at områderne inden for search vil flyde sammen. I fremtiden vil søgninger blive integreret, så vi både søger på indekserede websider, i apps og internt på mobile devices. Resultatet for dig, som søger, vil åbenlyst blive bedre, da din søgning nu spænder over flere områder.

Det, der er interessant ved denne udvikling, er, at der åbner sig et helt nyt marked for at sikre synlighed i søgninger, der går ud over web. Det centrale er her, at app-søgemaskiner fungerer ud fra deres egen algoritme, der ikke nødvendigvis er den samme som den, Google bruger. En algoritme som du skal forstå!

Heldigvis mener vi ikke, at det, du skal gøre for at sikre integration konceptuelt, er anderledes end det, du gør i dag. Vi mener søgemaskiner – for at skabe det bedste resultat – arbejder ud fra teknik, autoritet og indhold. Altså skal du have din tekniske platform i orden eksempelvis ved schema.org implementering. Du skal have autoritet igennem anbefalinger fra websider eller personer. Og du skal have indhold, der adresserer det, folk søger efter.

Tag gerne fat i vores team og hør, hvordan vi kan sikre din virksomheds synlighed i fremtidens search landskab.

Del denne artikel på de social medier